Systém IMOSH byl úspěšně implementován jako inovativní přístup v rámci projektu Chytré služby.
Název projektu |
Chytré služby |
Registrační číslo: | CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_023/0000866 |
Příjemce dotace: | JOB – spolek pro inovace |
Doba realizace: | 1.9.2016 – 31.8.2018 |
Prioritní osa OPZ: | 2 Sociální začleňování a boj s chudobou |
Výzva OPZ č.: | 23 – Podpora procesů ve službách a podpora rozvoje sociální práce |
Financování | Financováno z OPZ a ESF |
Cílem projektu bylo:
- Podpořit zvýšení efektivity a míry systémového přístupu k poskytování sociálních služeb do projektu zapojených poskytovatelů sociálních služeb. Přispět tak ke kontinuálnímu zlepšování řízení a vedení těchto organizací a dalšímu zkvalitnění a efektivity jimi poskytovaných služeb ve 4 definovaných oblastech modulů systémových znalostí.
- Přispět k budoucímu posílení pozice zapojených poskytovatelů sociálních služeb v síti sociálních služeb, pomocí zlepšení schopnosti stanovení, prezentace a nabízení konkrétních informací a měřitelných výstupů a výsledků poskytovaných služeb pro klienty i zadavatele.
- Zvýšit připravenost organizací zapojených poskytovatelů sociálních služeb na efektivní plnění stávajících i budoucích požadavků klientů, zadavatelů a dalších důležitých zainteresovaných stran (např. připravovaná novela Zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách, kritéria krajských sítí služeb apod.).
- Vytvořit prostor pro spolupráci, sdílení dobré praxe, vzájemnou podporu, motivaci a společné učení se v projektu zapojených poskytovatelů sociálních služeb.
- Podpořit zvýšení znalostní a dovednostní kondice zapojených organizací pro možnou budoucí účast a zapojení se do národních nebo evropských programů zaměřených na zvyšování kvality a efektivity sociálních služeb (např. Dobrovolný Evropský rámec pro kvalitu sociálních služeb, Nadstavbový systém kvality, program EQUAS Excelence, apod.).
- Získat další podněty, poznatky a zpětné vazby poskytovatelů vyplývající ze zkušeností získaných v projektu při práci na zlepšování chodu organizace ve vybraných tématech a tyto informace shrnout do elektronického Sborníku. Ten by následně sloužil jako pomůcka pro další zvyšování kvality a efektivity chodu a poskytování služeb organizací poskytovatelů.
- Pomocí evaluace ověřit míru dosažení výstupů a výsledků zlepšení u vybraných a v projektu řešených témat.
Cílová skupina:
- Poskytovatelé sociálních služeb – 9 organizací
Klíčové aktivity:
- KA 1 – Cyklus zlepšování Chytrých služeb pomocí nástroje IMIQ v tématech zaměřených na 4 důležité moduly systémových znalostí IMOSH Chytré služby
- KA 2 – Elektronický „Sborník dobré praxe Chytré služby“
Hlavní výstup:
- Sborník dobré praxe Chytré služby (Návod ke stažení: Klikněte na název vlevo. Následně se soubor buď uloží do vašeho počítače nebo rovnou otevře. Velikost souboru: 4793KB.)
Přínosy projektu:
- zvýšení míry opravdové efektivity a využívání systémového přístupu k poskytování sociálních služeb
- získání nových informací a zkušeností v oblasti řízení a vedení zapojených organizace – ucelenější vnímání a vnímání vazeb
- zlepšení schopnosti prezentace a nabízení konkrétních informací a měřitelných výstupů a výsledků poskytovaných služeb pro klienty i zadavatele.
- zvýšení připravenosti zapojených organizací na efektivní plnění stávajících i budoucích požadavků klientů, zadavatelů a dalších důležitých zainteresovaných stran.
- vytvoření prostoru pro sdílení dobré praxe, vzájemnou podporu, motivaci a společné učení se
- zvýšení znalostní a dovednostní kondice zapojených organizací a jejich smysluplné zapojení se do národních nebo evropských programů zaměřených na zvyšování kvality a efektivity sociálních služeb
- vytvoření sborníku
- soustředění podnětů, poznatků, zpětné vazby a dobré praxe do uceleného dokumentu
- pomůcka pro další zvyšování kvality a efektivity chodu a poskytování sociálních služeb
- získání zpětné vazby o zlepšení u konkrétního poskytovatele v příslušném tématu modulu, a to formou vyjádření míry dosažení výstupů a výsledků konkrétních zlepšení prostřednictvím evaluace
Do projektu byli primárně zapojeni poskytovatelé sociálních služeb, kteří mají zavedené základy systémového přístupu k poskytování služeb, a vedle kvality služeb hledají i vhodné nástroje pro zvyšování efektivity. Problémy, které organizace „JOB – spolek pro inovace“ projektem řešila, vychází z praktických zkušeností získávaných dlouhodobě v průběhu činnosti její a jejích spolupracovníků. Primárně šlo o zlepšení stávajícího stavu a hledání nových řešení, které mohou následně využít i další poskytovatelé, kteří se tohoto projektu neúčastnili
V projektu byly zapojeny tyto organizace:
- Berenika – Vysoké Mýto, o.p.s.
- Centrum sociálních služeb Naděje Broumov
- Domov odpočinku ve stáří Justynka
- Domovy Na Třešňovce Česká Skalice
- Fokus Vysočina
- Křesadlo HK z. ú.
- Pečovatelská služba města Chotěboř
- Domov U Studánky, Anenská studánka
- Domov sv. Josefa, Žireč